علت فراموشی لغات و راه غلبه بر آن

اگر علاقمند به یادگیری PTE هستید، حتما بارها برایتان پیش‌ آمده که در حال ساختن جمله‌ای بوده‌اید که ناگهان کلمه‌ای خاص را فراموش کرده‌اید…! بعد بشدت سعی می‌کنید آن کلمه را به خاطر بیاورید. اما حتی قادر به گفتن یک کلمه هم نیستید!

 در این مقاله می‌خواهیم علت فراموشی لغات و راه غلبه بر آن را بررسی کنیم. بدین منظور باید ابتدا نگاهی به ساختار مغز بیاندازیم.

 باید بدانیم که متأسفانه مغز انسان پایگاه اطلاعات نیست!

 شاید بپرسید چرا مغز ما در زمینه پردازش اطلاعات به قدرتمندی کامپیوتر نیست؟! یا اینکه چه خوب می‌شد اگر سرعت پردازش مغز ما برای جستجوی کلمات هم‌اندازه موتور جستجوی گوگل بود!

 در پاسخ باید گفت اگر چنین می‌ بود، آنگاه به‌ ندرت می‌توانستیم چیزی را فراموش کنیم، مگر در مواردی که تصادفات شدید منجر به تخریب آن دسته از سلول‌هایی می‌شد که حاوی آن بخش از اطلاعات بودند. در این صورت فقط وقتی یک‌ بار کلمه‌ای را می‌خواندیم، آن را برای همیشه به خاطر می سپردیم. اما متأسفانه یا شاید هم خوشبختانه ساختار مغز چنین نیست. مغز لغات را نه به شیوه یک کامپیوتر که به‌صورت متن به خاطر می‌سپارد.

یادگیری لغات در مغز به‌صورت متن نتیجه میلیون‌ها سال تکامل است.

 شاید این نوع روش ذخیره‌سازی اطلاعات در مغز چندان مؤثر به نظر نرسد، لیکن بهترین شیوه ممکن برای حفظ بقا محسوب می‌گردد. اگر یکی از دوستان شما را مار نیش بزند و آن فرد از دنیا برود، آنگاه تصویر فرد در حال جان دادن در ذهن شما نقش می‌بندد و در نتیجه شما یاد می‌گیرید که مار موجودی خطرناک بوده و بایستی از آن فاصله گرفت. این واقعیت در مورد هر نوع اطلاعات دیگری که وارد مغز می‌شود، صدق می‌کند؛ اطلاعاتی همچون چهره اشخاص، مناظر زیبا، لغات جدید و غیره. کلیه اطلاعات جدید در مغز همواره با گروه دیگری از اطلاعات پیوند دارند و ما هرنوع اطلاعات جدید را از طریق بایت‌های اطلاعاتی مربوطه به خاطر می‌آوریم.

 همکار جدیدی که به‌تازگی در شرکت شما مشغول به کار شده را در نظر بگیرید. مطمنا پیوند لباس‌ها، موها یا محیط شرکت در به خاطر آوردن چهره این فرد نقشی اساسی دارند.  به همین منوال در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، کلمات خاصی وجود دارند که با کلمات دیگر در ارتباط هستند.  مثلا عبارت:

 closely associated with  (خیلی مرتبط با)

را در نظر بگیرید. وقتی کلمه closely را به کار می‌بریم، خود به ‌خود عبارت associated with نیز با آن بر زبانمان جاری می‌گردد، چرا که این دو کلمه در انگلیسی گفتاری و شنیداری همواره توأما استفاده می‌شوند.

 حال اگر این دو کلمه  از پیوند چندان محکمی برخوردار نباشند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پاسخ روشن است! شما در به یادآوردن این کلمات دچار مشکل می شوید و اینجاست که فراموشی اتفاق می‌افتد.

دلایل اصلی فراموش کردن لغات

 ۱یادگیری لغات خارج از متن

همانطور که بیان شد، اگر کلمه‌ای خاص را با کلمات دیگر پیوند ندهید، احتمال آنکه برای به یادآوردن آن کلمه به‌ویژه هنگام  اضطراب و عصبانیت با مشکل مواجه شوید، بسیار زیاد خواهد بود! فرض کنید تصویر یک منگنه کوب را در فلش کارت‌های لغت می‌بینید و سپس کلمه منگنه کوب (stapler) را چندین بار تکرار می‌کنید. در این مرحله شما این لغت را تقریبا حفظ کرده‌اید. می‌پرسید چرا تقریبا؟ زیرا تا زمانی که این لغت را با گروه دیگری از کلمات پیوند ندهید، احتمال فراموش کردن این لغت بسیار بالاست. به نمونه‌ای از پیوند کلمات دقت کنید.

لطفا منگنه کوب را به من بده.

Pass me the stapler, please.

آیا کسی می دونه منگنه کوب کجاست؟

Does anyone know where the stapler is?

 ۲یادگیری لغت در متن به صورت اشتباه

 فرض کنید کلمه stapler را همراه با معنای فارسی آن در دفترچه لغات وارد می‌کنید. در این روش کاملا نادرست! شما بین کلمه stapler و معنای فارسی آن نوعی پیوند غلط ایجاد کرده‌اید که در نتیجه نه تنها نمی‌توانید کلمه stapler را به یاد بیاورید بلکه معانی فارسی لغات را نیز باهم دیگر اشتباه می‌کنید! و اینجاست که رشته افکارتان از هم گسیخته شده و لغاتی را که برای صحبت کردن به آن‌ها نیازمندید به یک‌باره فراموش می‌کنید!

 برای آنکه لغات از یادمان نروند چه باید کرد؟

پاسخ بسیار ساده است. آن‌ها را در متن یاد بگیرید. یادگیری لغات در متن، شاه‌کلید یادگیری لغات به شمار می‌آید. وقتی شما کلمه stapler را در جمله به کار می‌برید و همزمان آن را بارها و بارها در محل کارتان می‌بینید، درنتیجه این کلمه در ذهن شما حک می‌شود.

 این شیوه یادگیری واژگان را یادگیری از طریق متن می ‌نامیم. حالا با این روش می‌توانید  هر کلمه‌ای را به صورت مجزا و حتی در مواقع اضطراب به‌راحتی به خاطر بیاورید. و در پایان بهترین توصیه ما به شما این است که:

 هیچ‌گاه برای به خاطر آوردن کلمات خود را تحت‌فشار قرار ندهید!

گاهی اوقات هرچه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم کلمه‌ای خاص را به خاطر بیاوریم. انگار هرچه بیشتر به مغزمان فشار می‌آوریم آن کلمه خاص بیشتر از ذهنمان دور می‌شود و درست وقتی دست از تلاش می‌کشیم آن کلمه به سمت ما برمی‌گردد.

 نتیجه اینکه همواره کلمات را در متن بیاموزید تا شبکه‌ای قوی از کلمات در مغز ایجاد کنید. به این طریق شاهد خواهید بود که توانایی شما مثل بومی زبان‌ها هنگام صحبت کردن به‌شدت افزایش خواهد یافت!