یادگیری زبان انگلیسی بصورت خودآموز با 5 روش جذاب

اگر قصد دارید زبان انگلیسی را به ‌صورت خودآموز فرا بگیرید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در ادامه پنج روش جذاب را به شما معرفی کنم. با به کار بردن این پنج روش می‌توانید از همین حالا یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید.

۱- متناسب با روانشناسی خودتان عمل کنید.

– در امر یادگیری زبان، روش یادگیری مهم است نه استعداد. (استیو کافمن)

اهداف S.M.A.R.T را مشخص کنید.

اگر ندانید به کجا می‌روید، چگونه انتظار دارید به‌جایی برسید؟ اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را به‌صورت خودآموز فرابگیرید ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که “می‌خواهم به کجا برسم؟”

هنگامی‌که صحبت از هدف‌گذاری می‌شود، تعطیلات نوروز به ذهن همه ما خطور می‌کند. اولین روز فروردین هرسال به خودمان قول می‌دهیم که یک‌زبان جدید یاد بگیریم، درآمدمان را ده برابر کنیم، خوردن فست فودها را کنار بگذاریم و یک ‌شبه دنیا را تغییر دهیم، اما بعد از چند هفته تقریبا همه ‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود و ما دوباره به روال گذشته خود بازمی‌گردیم. حال سؤال من این است که چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟ آیا این امر به خاطر تنبلی و ضعف شخصیتی ما است؟ شاید در مورد بعضی افراد چنین باشد اما من شخصا معتقدم علت این امر آن است که اهدافمان را خیلی سطحی تعریف می‌کنیم. به این معنا که اهداف ما نامشخص، غیرقابل ‌اندازه‌گیری، دست ‌نیافتنی، نامرتبط با زندگی فردی‌مان و بدون هیچ تاریخ مشخصی هستند. اهداف شما در زمینه یادگیری زبان انگلیسی باید بر اساس چهارچوب S.M.A.R.T تعریف شده باشند یعنی:

Specific (دقیق)

Measurable (قابل‌اندازه‌گیری)

Attainable (دست‌یافتنی)

Relevant (مرتبط)

Time-bound (زمان‌بندی‌شده)

بعنوان مثال، به‌جای آنکه بگویید “می‌خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم” باید بگویید “می‌خواهم با کارمند خارجی زبان شرکتمان هر پنجشنبه به مدت ۱۵ دقیقه طی شش ماه آینده انگلیسی صحبت کنم. حالا متوجه تفاوت‌ها شدید!؟

– به مسیر فکر کنید تا به مقصد

هرچند مثبت اندیشی بسیار خوب است اما مثبت اندیشی در مورد بسیاری افراد به‌طور ناخودآگاه منجر به این تصور می‌شود که “الآن دیگر به هدفم رسیده‌ام پس چرا باید این‌همه سخت تلاش کنم؟” پس به‌جای آنکه خود را در حال عبور از خط پایان مسابقه ببینید، همچنان خود را در حال دویدن در این مسیر تصور کنید.

– یادگیری زبان را نوعی ماجراجویی تلقی کنید نه یک وظیفه!

به‌جای آنکه به خود بگویید: “امروز مجبورم انگلیسی بخوانم.” بگویید: “امروز فرصت دارم زبان بخوانم.” به خاطر داشته باشید هر زبان دروازه‌ای است به سمت سرزمینی جدید، فرهنگی نو، غذاهای جدید، موسیقی‌های جدید و شاید هم عشق‌های نو! دقایق و ساعاتی که امروز صرف یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید سال‌ها لذت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

– فعالیت‌های یادگیری را انتخاب کنید که لذت‌بخش باشند.

ببینید از چه چیزهایی لذت می‌برید و سعی کنید آن‌ها را با زبان انگلیسی پیوند بزنید. مثلا اگر از تماشای مسابقات ورزشی لذت نمی‌برید، نباید خودتان را مجبور کنید که مسابقات ورزشی را به زبان انگلیسی تماشا کنید. باید فعالیت‌های لذت‌بخش و نشاط‌آور انجام دهید.

۲- محیط پیرامون خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بیشترین ورودی و خروجی زبان انگلیسی را دریافت کنید.

برتری تصادفی نیست! بلکه همواره حاصل تمرکز زیاد، تلاش صادقانه و اجرای هوشمندانه است. درواقع برتری نشانه انتخاب‌های هوشمندانه بسیار زیاد است. این انتخاب‌ها هستند که سرنوشت ما را رقم می‌زنند نه شانس! (ارسطو)

– رسانه‌های انگلیسی ‌زبان را دنبال کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری حداکثر این است که رسانه‌های فارسی را به انگلیسی تبدیل کنید. (تلویزیون، فیلم، مجله، روزنامه و…)

– زبان تمامی ابزارهای دیجیتالی خود را به انگلیسی تغییر دهید.

– وسایل موردنیاز در منزل و دفتر کار خود را با برچسب انگلیسی مشخص کنید.

۳- میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

هر چیزی را که ارزشیابی کنید، قادر به کنترل آن نیز خواهید بود. ( پیتر دراکر)

– میزان پیشرفت خود را با مقیاس “ساعت” بسنجید نه با مقیاس “سال”.

– بجای اینکه ببینید چند سال زبان خوانده‌اید ببینید چند ساعت را به این کار اختصاص داده‌اید. اگر پیشرفت قابل‌توجهی نداشته‌اید به این معناست که تعداد ساعاتی که به این کار اختصاص داده‌اید کافی نیست.

– حداقل ماهیانه یک‌بار صدای خود را ضبط کنید.

– خاطرات خود را به زبان انگلیسی ثبت کنید.

۴- یک گروه تشکیل دهید.

یادگیری خودآموز به این معنا نیست که نباید از معلم یا دوستان مسلط به زبان انگلیسی کمک بگیرید.

دوستانی را پیدا کنید که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند. این امر باعث افزایش اعتماد به ‌نفس و نیز حس رقابت سالم بین شما می‌شود.

۵- هرروز یک گام هرچند کوچک به جلو بردارید.

– هر روز مقدار کمی انگلیسی مطالعه کنید. مقدار آن مهم نیست. این میزان می‌تواند مرور یک فلش کارت لغت باشد. وقتی یک روز را از دست بدهید روز بعد و روزهای دیگر را به همین منوال از دست خواهید داد.

– از اوقات مرده استفاده کنید.

زمان‌هایی در طول روز وجود دارد که اصلا متوجه آن‌ها نیستیم، مثل انتظار در صف اتوبوس، نانوایی، آسانسور و غیره. خب کافی است چند فلش کارت را در این اوقات مرور کنید یا چند دقیقه به یک پادکست گوش کنید. به این صورت در پایان روز خواهید دید که چقدر زبان خوانده‌اید.

– اول صبح انگلیسی بخوانید.

هر روز صبح  چند دقیقه به تمرین مهارت‌های چهارگانه زبان یعنی شنیدن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن بپردازید. با استفاده از همین پنج روش ساده می‌بینید که می‌توانید به‌صورت خودآموز به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید.

امیدواریم این روش‌ها کمک کنند تا سریع‌تر در مسیر پیشرفت قرار بگیرید، موفق باشید!