ارتقای هوش در یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری یک زبان جدید خلاقیت ما را افزایش می دهد. ما در این مقاله به بررسی 7 مورد می پردازیم تا ببینیم که چه ارتباطی بین یادگیری یک زبان جدید و خلاقیت وجود دارد.

1-  یادگیری زبان دیدگاه جدیدی از دنیا به ما می دهد.

برای گفتن شب بخیر در انگلیسی از دو عبارت “Goodnight” یا “Sweet dreams”استفاده می کنیم. در زبان ویتنامی از عبارت “Chúc ngủ ngon” استفاده می شود، به این معنی که خواب خوشمزه ای داشته باشید. (راستی، برای یافتن تلفظ کلماتی که نمی دانید می توانید به سایت forvo.com مراجعه کنید!) وقتی به کلمه “خوشمزه” فکر می کنیم احتمالا کلماتی مثل پیتزا، چلوکباب، استیک و فالوده شیرازی و … در نظر ما تداعی می شود و دیگر به رفتن به رختخواب فکر نمی کنیم. بسته به زبانی که یاد می گیریم عبارات مختلف به خلاقیت ما انعطاف می دهند و ما را مجبور می کنند تا ببینیم که چگونه می توان چیزها را به شکل های مختلف بیان کنیم. هر چه تعداد زبان بیشتری یاد بگیریم در توصیف موقعیتها و چیزهای مختلف خلاق تر می شویم.

2-  یادگیری زبان به ما کمک می کند تا ناگفتنی ها را بیان کنیم.

در زبان های دیگر هزاران کلمه وجود دارد که نمی توان در زبان فارسی برای آنها معادلی پیدا کرد. کشف این کلمات بانک واژگان ما را افزایش داده و جهان بینی ما را نیز وسیعتر می کند.

3- یادگیری زبان جدید حس شوخ طبعی را افزایش می دهد.

یادگیری یک زبان جدید بسیار لذت بخش است. وقتی یادگیری یک زبان جدید را شروع می کنیم متوجه می شویم که باید حس شوخ طبعی جدیدی را یاد بگیریم که منطبق با فرهنگ آن زبان است. بعضی اوقات لطیفه هایی که در زبان فارسی خنده دار هستند در زبان انگلیسی، فرانسه یا ژاپنی بی معنا هستند یا برعکس.

4- یادگیری یک زبان جدید به تقویت زبان بدن کمک می کند.

وقتی مطمئن نیستیم برای گفتن یک چیز از چه کلمه یا عبارتی استفاده کنیم با استفاده از زبان بدن می توانیم منظور خودمان را راحتتر بیان کنیم. به همین منوال اگر تلفظ ما چندان عالی نیست زبان بدن در این گونه مواقع می تواند مثل آچار فرانسه عمل کند.

هنگام یادگیری یک زبان جدید هر چه بیشتر بتوانیم از زبان بدن استفاده کنیم بهتر است. هیچگاه از بیان کلمات دشوار خجالت نکشید. زیرا بیان کلمات دشوار بهترین روش برای فعال سازی خلاقیت است. هر چه یک کلمه دشوارتر باشد باید در نشان دادن احساسات و حرکات خلاق تر عمل کنیم. مثلا کلمه “call” (تماس گرفتن) را از طریق زبان بدن راحتتر می توان تفهیم کرد تا کلمه “responsibility” (مسئولیت).

5- یادگیری یک زبان ابتکار ما را بالاتر می برد.

وقتی یک زبان دوم را یاد می گیریم آنقدر وقت ندارید یک جا بنشینیم و به ترجمه کلمات بپردازیم. بعضی اوقات ناچاریم فورا عکس العمل نشان داده و با آنچه می دانیم منظور خود را بیان کنیم. فرض کنید به جای کلمات duck/penguin بگویید “A bird that swims” یا بجای (ice cream) بگویید “really, really cold milk”.

اگر تا بحال به زبانی غیر از فارسی مکالمه کرده باشید می دانید که چه می گویم! (اگر چنین نیست نگران نباشید بزودی شانس شما هم فرا می رسد.)

6- یادگیری یک زبان جدید ذهن را باز می کند.

وقتی یک زبان جدید یاد می گیریم ناچاریم تعداد زیادی لغت، ساختارهای گرامری، اصطلاح و بسیاری چیزهای دیگر یاد بگیریم. برای این منظور ناچاریم تکنیکهای حفظ کردن را فرا بگیریم. مثل استفاده از فلش کارت، دیدن فیلم، استفاده از نمانیکس. نکته این است که از هر تکنیک به خاطر سپاری که استفاده کنیم آن تکنیک خلاقیت ما را افزایش می دهد. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که به خاطرسپاری مطالب برای مغز ورزش مناسبی بوده و به خلاقیت بیشتر کمک میکند.

7- یادگیری زبان به ما کمک می کند تا با شکست راحتتر کنار بیاییم.

خلاق بودن کار دشواری است. ایده های بسیاری از نویسندگان، فیلم سازان یا مقاله نویسان از سطل زباله سر در آورده اند. افراد خلاق با شکست میانه خوبی دارند. شما باید در صورت رد شدن ایده هایتان انعطاف پذیر باقی بمانید. وقتی یک زبان جدید یاد می گیرید ناچارید هر روز بارها و بارها شکست بخورید. در واقع هر چه بیشتر شکست می خورید سریعتر رشد می کند.

شما مرتکب همه جور اشتباه می شوید. مثلا ممکن است کلمات را اشتباه به کار ببرید، یا افراد متوجه لهجه شما نشوند یا ساختار گرامری یک جمله را اشتباها به کار ببرید.

بله، قطعا در این مسیر شکست خواهید خورد اما هیچ ایرادی ندارد. زیرا هر بار که شکست می خورید نکته جدیدی یاد می گیرید. هر شکست پله ای است به سوی موفقیت. شکست خوردن، خلاقیت شما را افزایش می دهد زیرا هر چه به عنوان یک فرد خلاق بیشتر شکست بخورید ناچارید دست به خلاقیتی جدیدتر بزنید. اگر شکست را بپذیرید خلاقیت خود را به کام نابودی خواهید کشاند.

و بالاخره سخن آخر در مورد خلاقیت و یادگیری زبان اینکه یادگیری زبان می تواند به هر اندازه که شما بخواهید جالب باشد. هر چه خلاقیت شما در آن زبان بیشتر باشد تجربه شیرین تری از یادگیری آن زبان خواهید داشت و از آنجاییکه یادگیری زبان خلاقیت شما را تقویت می کند هر چه مطالب بیشتری در مورد یک زبان یاد بگیرید ایده های خلاقانه بیشتری برای یادگیری زبان به ذهن شما خطور می کند.