چگونه فرزندی دو زبانه پرورش دهیم؟

مزایای کودک دو زبانه چیست؟

بدیهی است که خواسته هر پدر و مادر متعهدی آنست که برای موفقیت فرزند خود بهترین موقعیت ها را فراهم سازد. در دنیای پر رقابت امروز که با شتاب هرچه تمام تر به سمت جهانی شدن پیش می رود، یکی از بزرگترین امتیازات برای فرزندان دو زبانه بودن است. این امر نه تنها در دوران مدرسه و هنگام کاریابی امتیازی بزرگ به حساب می آید، بلکه در امر مهارتهای شناختی و حل مسله نیز به شدت اثرگذار است. هرچند پیمودن این راه برای اولیا خالی از نگرانی نیست لیکن روشهای فراوانی وجود دارند که با بکارگیری آنها مطمئنا فرزند شما می تواند در دوران کودکی بیشترین بهره را از یادگیری یک زبان داشته باشد.

شاید بپرسید چگونه کودک خود را دو زبانه کنیم؟ در پاسخ باید بگویم روشهای معرفی شده در این مقاله در خصوص پرورش کودک دو زبانه روشهایی تست شده و موثر هستند. شما می توانید از یک یا چند مورد از این روشها استفاده کنید و شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید!

  1. این اصل مهم را فراموش نکنید: یکی از والدین فقط باید به یک زبان با کودک صحبت کند.

شما همیشه باید موقع صحبت کردن با کودک خود از یک زبان استفاده کنید و هیچ گاه زبان خود را تغییر ندهید! کودکان موجودات باهوشی هستند و به احتمال زیاد برای رسیدن به چیزی که نیاز دارند ساده ترین و کارآمد ترین روش را انتخاب می کنند. بنابراین اگر صحبت کردن به یک زبان برای آنها ساده تر از زبان دیگری باشد، برای یافتن کلمه ای که فراموش کرده اند چندان تلاش نخواهند کرد.

کودکان هر کلمه ای که برای اولین بار به ذهنشان می آید را استفاده می کنند و اگر شما با زبان دیگری به آنها پاسخ دهید خواهید دید، آنها متوجه می شوند که بدون اینکه تلاش کنند به زبان شما صحبت کنند، می توانند آنچه را که نیاز دارند بدست آورند. بنابراین موقع صحبت کردن با کودک فقط از یک زبان استفاده کنید!

  1. مدام صحبت کنید، آنچه را انجام می دهید توصیف کنید.

هر اتفاقی پیرامون شما رخ می دهد، در مورد کارهای کودکان نظر بدهید و نام احساسات آنها را بیان کنید. مثل خوشحال، گریان، و …

بچه ها با گوش کردن به مکالمات به عنوان یکی از طرفین مکالمه یاد می گیرند که صحبت کنند. اگر در اطراف بچه ها مکالمات چندانی صورت نمی گیرد، خودتان یک مکالمه بسازید! شاید کلافه شوید و در پایان روز صدایتان بگیرد، اما همچنان به صحبت کردن ادامه دهید!

  1. آواز بخوانید!

آواز خواندن کمک می کند تا کودکان ساختار گرامری و همینطور واژگان را بخاطر بسپارند، بنابراین موقع لباس پوشاندن به کودک، موقع بیرون رفتن، تمیزکاری و حمام کردن بچه آواز بخوانید! اگر از آهنگهایی که می دانید خسته شده اید خودتان شعر و ریتم بسازید، از ملودی های ساده استفاده کنید و آواز بخوانید!

  1. از گرامر به شکلی خلاق استفاده کنید!

دایما ساختار جملات را عوض کنید. مثلا:

I do.                            .من انجام می دهم

Mommy is doing.         .مامان داره انجام می ده

You are doing.               .تو انجام می دهی

He is doing.                    .اون آقا انجام می ده

We are doing.                  .ما انجام می دهیم

اگر فرزند شما مکالمات واقعی را به وفور نشنود، در نتیجه نحوه استفاده صحیح از گرامر را یاد نخواهد گرفت. بنابراین نه تنها باید مداوم صحبت کنید، بلکه باید به وفور نیز نقش بازی کنید!

  1. زیاد کتاب بخوانید. تقریبا هر روز!

پس از آنکه تعیین کردید که به چه زبانی می خواهید با فرزند خود تکلم کنید مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که با صدای بلند برایش کتاب بخوانید. اگر روزانه فقط پانزده دقیقه یا کمتر برای فرزند خود کتاب بخوانید نه تنها وی رابه کتاب خوانی عادت می دهید بلکه مهارت های اسپیکینگ و لیسنینگ  او را به طور چشمگیری تقویت خواهید نمود.

برای این منظور کتابهای مصور، داستان، قصه و شعر و خلاصه هر چیزی که “شوق مطالعه” را در فرزندان ایجاد می کند گزینه هایی بسیار مناسب به حساب می آیند. کتابها و شعرهای زیادی هست که می توانید در سایتهای اینترنتی برای بچه ها تهیه کنید!

از دیگر اقداماتی که در راستای دو زبانه شدن فرزندتان  می توانید انجام دهید عبارتند از بازیهای صفحه دار، دیدن آلبوم عکسهای خانوادگی، بازدید از باغ وحش و آکواریوم (که بهترین مکان برای تمرین لغات مربوط به حیوانات هستند)، رفتن به پارکها و موزه ها، داستان نویسی، نمایش عروسکی و اساسا هر چیزی که به مهارت اسپیکینگ و تمرین زبان دوم منجر می شود.

  1. به محض اینکه کودک شروع به صحبت کرد، تنها در صورتی به درخواستها و پرسشهای آنها پاسخ دهید که به زبان شما آن مطالب را بیان کنند.

این کار چندان ساده نیست و باید بسیار صبور باشید، اما تنها راهی است که به کودک خود یاد بدهید که هنگام صحبت کردن با مادر خود تنها باید از این زبان استفاده کنند. البته اگر فرزندتان نیمه شب گریه کرد، منتظر نمانید تا از کلمات درست استفاده کند! اما وقتی فرزندتان به زبان انگلیسی از شما درخواست آب میوه می کند، از او بخواهید تا جمله اش را تکرار کند. بگویید خیلی خوب متوجه نمی شوم که چه میخواهی. ابتدا ممکن است به آهستگی درخواستش را به زبان انگلیسی تکرار کند. پس از آن بخواهید آن کلمه را دو یا سه بار برای شما به انگلیسی هجی کند. وقتی می بینید فرزندتان فکر می کند که نادان هستید سخت می شود جلوی خنده خود را بگیرید، اما باید آرام باشید و تسلیم نشوید.

  1. در خانه قوانین مشخصی برای کودک وضع کنید که به تماشای کارتون بپردازد.

توجه کنید فقط متناسب با زبانی که می خواهید کودک در آن تقویت شود کارتونها را انتخاب کنید. می توانید در یوتیوب انواع بسیاری از برنامه های تلویزیونی و کارتونی را به همه زبان ها دانلود کنید.

  1. بگذارید فرزندتان به مکالمات واقعی گوش کند.

اگر در یک کلاس آنلاین مکالمه شرکت می کنید یا از طریق اسکایپ با افراد انگلیسی زبان صحبت می کنید، بگذارید فرزندتان به مکالمات شما گوش کند. یادتان باشد هر چه بیشتر فرزند خود را در زبان دوم فرو ببرید بهتر است. لذا اگر برایتان امکان پذیر است برای فرزند خود موقعیتی فراهم سازید تا با افراد دیگر در تعامل باشد. مثلا فرستادن او به مهد ها و مدارس دو زبانه یا استخدام مستخدم خارجی زبان در منزل.

 از آنجاییکه این روشها بسیارگران تمام می شوند می توانید گزینه مناسبت دیگری را برگزینید و آن عبارت است از استخدام یک دانشجوی مسلط به آن زبان تا  با فرزندتان صحبت کند. یا ارزانتر از همه اینکه از طریق سایتهای زیر با افراد خارجی زبان در سراسر دنیا ارتباط ایجاد کنید:

/https://ppi.searchy.net

http://www.mylanguageexchange.com/penpals.asp

/http://www.interpals.net

 سخن آخر اینکه پرورش فرزند دو زبانه امری است دشوار و به پشتکار فراوان نیازمند است. سعی کنید اهدافی واقع‌گرایانه برای خود تعیین کنید و نیز انعطاف‌پذیری را فراموش نکنید. بچه‌ها در یادگیری دارای سرعت‌های مختلف هستند. پس اگر فرزندتان در سنی که شما انتظار دارید توان خواندن و نوشتن را ندارد هرگز ناامید نشوید! دائما او را تشویق کنید و به خاطر داشته باشید هراندازه برای رشد فرزند خود هزینه کنید، در آینده هزاران برابر آن به‌سوی او باز خواهد گشت و آن روز فرزند شما عمیقا از شما سپاسگزار خواهد بود.