معرفی بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت

مهاجرت به هر کشور یک تصمیم بزرگ می باشد که می تواند زندگی شما را به طور کلی تغییر دهد. از این رو بسیاری مدت ها به دنبال تحقیق در مورد انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت هستند و می بینیم برخی به فکر مهاجرت به استرالیا هستند و برخی به فکر مهاجرت به کانادا یا آمریکا و کشورهای اروپایی اما موضع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما باید قبل از اقدام برای مهاجرت به صورت کامل در مورد کشور هدف خود تحقیق کنید چرا که انتخاب اشتباه علاوه بر از دست دادن زمان شما باعث از بین رفتن هزینه های مالی فراوان می شود. ما در این سری مقالات قصد داریم کشورهای اصلی برای مهاجرت ایرانیان را برای شما معرفی کنیم که شامل استرالیا، کانادا، آلمان و آمریکا … می باشد تا به این صورت به شما در تصمیم گیری برای مهاجرت کمک کنیم.

نکته: مهاجرت در دنیای امروز کار راحت و ساده ای نمی باشد، هوشمندانه باید اقدام کرد!

اصلی ترین دلایل انتخاب یک کشور برای مهاجرت

شما در این مقاله با بیش از 10 کشور اصلی هدف برای مهاجرت ایرانیان آشنا می شوید که بدون شک بیش از 95% مهاجران ایرانی آنها را انتخاب می کنند. به همین منظور در ابتدا سعی می کنیم چند دلیل اصلی برای انتخاب این کشورها را برای شما باز گو کنیم. اینکه شما چه کشوری را برای مهاجرت انتخاب کنید کاملا ارتباط با دلیل مهاجرت شما دارد، یعنی اگر فردی به دنبال سرمایه گذاری باشد مسلما مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را انتخاب می کند و در این بین به دنبال کشورهایی با شرایط اقتصادی مناسب می باشد و یا برخی به دنبال تحصیل هستند که از این رو به دنبال کشوری با سطح علمی بالا می باشند و یا برخی به دنبال کار هستند و می روند به کشور با نرخ بیکاری کم و دلایل دیگر که سعی بر این داریم در ادامه که در مقالاتی به بررسی بهترین کشورها برای مهاجرت کاری و یا سرمایه گذاری بپردازیم تا در آن بخش هم اطلاعات مناسبی را به شما ارائه کنیم. از این رو شما با کشورهای مختلفی آشنا خواهید شد که در زمینه هایی بهترین هستند و می توانید اینگونه انتخاب مناسبی داشته باشید.

1 – مهاجرت به استرالیا

مهاجرت به استرالیا در رتبه اول قرار می گیرد و این را تقریبا اکثر وب سایت های بررسی آمار و ارقام به ما می گویند. با قرار دادن چند آیتم شرایط کار ، تحصیل ، سرمایه گذاری ، آب و هوا و سطح زندگی می توانیم استرالیا را در رتبه اول لیست قرار دهیم هر چند بسیاری از وب سایت ها دلایل دیگری نیز برای رتبه بندی خود درنظر می گیرند که بازهم استرالیا را در بین سه کشور اصلی مشاهده خواهیم کرد و همین دلایل باعث شده است تا استرالیا جزء اصلی ترین کشورهای مهاجر پذیر قرار بگیرد. اما استرالیا را چرا باید در این لیست اولین دانست که ما به بیان آنها خواهیم پرداخت تا شما هم به این انتخاب ما حق بدهید.

چرا مهاجرت به استرالیا از طریق کار

استرالیا می توان در بسیار از موارد اولین دانست برای مثال اگر قصد دریافت ویزای کاری استرالیا دارید باید بگوییم که انتخاب بسیار مناسبی است چرا که استرالیا دارای پایین ترین نرخ بیکاری و بالاترین حقوق دستمزد در میان دیگر کشورهای جهان است. با کمی تحقیق متوجه می شوید که نرخ بیکاری استرالیا در بدترین شرایط مانند شرایط ایجاد شده به دلیل کرونا که بسیاری از مشاغل تعطیل شده اند باز هم نرخ بیکاری این کشور کمتر از 7% می باشد در صورتی که بهترین کشورها شرایط نامناسبی داشته اند و از سویی میزان حقوق استرالیا را با کشورهایی همچون کانادا و اروپا مقایسه کنید متوجه می شویم که بسیار بالاتر است. شاید همین دلایل باعث شده است که 60% مهاجران استرالیا از طریق ویزای کاری وارد این کشور شده اند و دولت استرالیا هم برا این کار ویزاهای زیادی را درنظر گرفته است که دارای اقامت دائم و موقت می باشد که حتی دولت استرالیا مسیر را به گونه ای طراحی کرده است تا شما در نهایت بعد از اقامت موقت بتوانید آن را به دائم تبدیل کنید.

چرا مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه گذاری

باور این موضوع برای ما ایرانیان کمی سخت است که بگوییم شما با کشوری رو به رو هستید که بیش از 27 سال رشد اقتصادی مثبت را دارد و از این حیث رکوردار است و همین موضوع می تواند هر تاجر و کارآفرینی را وسوسه به سرمایه گذاری در استرالیا کند. اما شما کمی در نقشه به موقعیت استرالیا دقت کنید متوجه می شوید که این کشور علاوه بر بازارهای میلیارد نفری چین، هند و آسیای شرقی شرایط مناسبی با کشورها قاره آمریکا نیز دارد و همچنین به دلیل سطح رفاه بالا و درآمد بالا این کشور برای بیزینس های کوچک مانند راه اندازی کافه و رستوران نیز خوب است. چون شما با مردمی رو به رو هستید که از هزینه کردن ترسی ندارند.

چرا مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل

استرالیا جایگاه مناسبی در زمینه شرایط تحصیل دارد. هر چند که کشورهای آمریکا و کانادا در زمینه ویزاهای تحصیلی از استرالیا جلوتر هستند و دانشگاه های بهتری در این زمینه دارند ولی استرالیا هم از لحاظ علمی جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است و خود دولت استرالیا درآمد بالایی را از دانشجویان بین المللی بدست می آورد و این موضوع باعث شده است تا دولت مردان این کشور حساب ویژه ای برای این ویزا باز کنند و هرساله بسیاری از متقاضیان از این طریق وارد استرالیا شوند. استرالیا دارای یک سیستم آموزشی مدرن و پیشرفته با دانشگاه های با کیفیت است. البته باید به این نکته نیز دقت کرد که هزینه تحصیل در استرالیا نسبت به برخی از کشورها بالاتر می باشد. هرچند که این موضوع مانع بسیاری از متقاضیان نمی شود و انتخاب اول خود را برای تحصیل استرالیا می دانند و برای آن هم دلایل بسیاری دارند از این رو پیشنهاد می کنم به صفحه ویزای تحصیلی استرالیا مراجعه فرمایید.

2- مهاجرت به کانادا

در میان ایرانیان استرالیا و کانادا همیشه در رقابت بوده اند و هنوز هم نمی شود با قطعیت گفت که کدام کشور محبوب مهاجران ایرانی است هرچند که در سال های گذشته کمی کفه ترازو به نفع کانادا بوده است. اصلی ترین نقطه ضعف کانادا نسبت به استرالیا آب و هوای بشدت سرد آن می باشد. شاید آب و هوا در رتبه بندی تاثیر کمتری داشته باشد ولی در گزینه ای مانند کانادا این چنین نیست، چرا که شما با یک آب و هوای قطبی رو به رو هستید و دمای -20 درجه در زمستان های کانادا بسیار عادی می باشد و این موضوع برای یک ایرانی که از یک کشور گرم و خشک می خواهد وارد کانادا شود بسیار آزار دهنده می باشد. اما کانادا در طی سال های اخیر در لیست 10 کشور برتر برای مهاجرت ایرانیان قرار گرفته است. چرا که این کشور به شدت مهاجرپذیر می باشد و قوانین این کشور شرایط بسیار مناسبی را برای اخذ اقامت دائم وضع نموده است. اما مهاجران ایرانی چه مسیرهایی را برای مهاجرت به کانادا را انتخاب می کنند؟ از جمله راه های اصلی برای مهاجرت به کانادا را می توان به مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تولد، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق کار و مهاجرت از طریق تحصیل اشاره کرد که روش کاری و تحصیلی اصلی ترین آن است.

چرا مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

در سال های اخیر اصلی ترین انتخاب برای تحصیل در خارج از کشور، کانادا می باشد و این موضوع بدون شک دلایل بسیاری دارد مانند:

بالا بودن سطح کیفیت آموزشی در سراسر جهان

آموزش مقرون به صرفه

جامعه چند فرهنگی

جوامع سالم و امن

آموزش زبان جهانی

شیوه زندگی هیجان انگیز  در دانشگاه

فرصت های فراوان جهت تحقیق و نوآوری

سرزمین فرصت های طلایی

امکان اخذ اقامت دائم کانادا

چرا مهاجرت به کانادا از طریق کار

همه ما می دانیم یکی از اصلی ترین راه های ورود به هر کشوری ویزای کار می باشد که کانادا نیز در این مسیر موفق عمل کرده است و توانسته است افراد ماهر و متخصص زیادی را جذب این کشور کند. با توجه به اینکه کشور کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته شناخته شده که فرصت‌های شغلی ویژه‌ای دارد و در حال حاضر در میان کشورهای توسعه یافته جزء بزرگ‌ترین و پر رونق‌ترین کشورهاست و رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه می‌کند، مورد توجه بسیاری از افراد جویای کار و مشاغل پردرآمد قرار گرفته است. اخذ ویزای کار کانادا، از طریق گرفتن یک پیشنهاد کاری از یکی از کارفرمایان کانادایی میسر می‌ شود. بعد از گرفتن پیشنهاد کار، فرد متقاضی باید پروسه گرفتن اجازه کار در کانادا یا work permit را طی کند. براساس آمارها هر ساله حدود 300هزار نفر با ویزای کار موقت وارد کانادا می شوند. به طور کلی پروسه اخذ ویزای کانادا به صورت زیر می باشد:

متقاضی ویزای کار کانادا باید از یکی از کارفرمایان کانادا که آماده ی اسپانسر کردن او شده است، پیشنهاد کار (job offer) دریافت کند.

در صورت نیاز کارفرما باید گزارش ارزیابی تأثیرات بازار کارLMIA را از وزارت کار درخواست کند. هر چند مشاغلی وجود دارد که نیازمند اخذ LMIA نیستند.

تمدید پیشنهاد کاری توسط کارفرما

ارائه درخواست برای ویزای کار

صدور ویزای کار

اگر شما هم به متقاضیانی پیوستید که با ویزای کار کانادا هستید باید بگوییم که کانادا به علت شرایط ایده‌آلی که برای شهروندانش فراهم کرده است، دارای وضعیت مساعدی برای کار است. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان متخصص و غیرمتخصص قصد دارند با کسب ویزای کار در این کشور حضور پیدا کنند.

چرا مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

باید پذیرفت که یکی از کشورهای مهم دنیا برای سرمایه گذاری کانادا می باشد. البته باید کمی صادق باشیم با شما و آن هم این است که اکثر متقاضیان ویزای سرمایه گذاری کانادا برای کسب اقامت این کشور می باشد و سرمایه گذاری در آن به همین سادگی ها هم نمی باشد. از این رو یکی از راه های دریافت اقامت کانادا، همین روش سرمایه گذاری و کارآفرینی برای تجار و مدیران ارشد دارای سرمایه به میزان حداقل 350 هزار دلار کانادا است. این مسیر مزایایی دارد مانند تحصیل رایگان برای فرزندان، وجود ایرانیان زیاد در این کشور، امنیت بالا و …

3- مهاجرت به آلمان

حالا نوبت به آلمان میرسد. اصلی ترین کشور مهاجرپذیر در اروپا و شاید براساس برخی آمارها دومین کشور مهاجرپذیر دنیا باشد اما اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید باید بگویم این کشور در میان مهاجران ایرانی در جایگاه سوم قرار دارد و بسیاری دلیل آن را شرایط سخت ویزای کاری آن و بخصوص زبان آن می دانند و شما باید برای ورود به این کشور و کسب یک شغل مناسب زبان آلمانی را بیاموزید و این موضوع کمی دشوار می باشد. البته باید بگوییم کشور آلمان در سالهای اخیر مقصد اصلی پناهندگان شده است و این موضوع باعث شده است تا میزان خدمات رسانی دولت آلمان به مهاجران، حتی آنهایی که به صورت قانونی وارد این کشور شده اند کمتر شود. اما از چه روش هایی مهاجرت به آلمان امکان پذیر است ؟ این سوال بسیاری از دوستان مهاجر است که در ابتدای مسیر هستند، باید بگوییم مسیر های زیادی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد، ولی براساس تحقیقات به این نتیجه رسیده ایم که بیشتر مهاجران ایرانی از طریق ویزای تحصیلی به این کشور مهاجرت می کنند چرا که تحصیل در آلمان رایگان می باشد و بعد از آن ویزای کاری آلمان بیشترین درخواست را برای مهاجرت به آلمان را دارد. بر همین اساس همه علاقه دارند از طریق کار و تحصیل اقامت آلمان را دریافت کنند که هم هزینه هایشان بسیار پایین خواهد آمد و هم شانس استخدام شدن در این کشور بالاست. البته راه های اخذ اقامت آلمان به موارد مذکور محدود نمی شود اما در سال های گذشته این دو روش بسیار محبوب بوده اند.

4- مهاجرت به ترکیه

کشور ترکیه را همه به عنوان یک مقصد توریستی می شناسند ولی در ایران موضوع کمی متفاوت است و این موضع به دلیل همسایگی ایران با ترکیه می باشد و بسیاری ترجیح می دهند به این کشور مهاجرت کنند و از ترکیه به دیگر کشورها بروند. این بخش کوتاه را اختصاص داده ایم برای مهاجرت به ترکیه و در نتیجه اخذ اقامت ترکیه اختصاص داده ایم تا یک دید مناسب برای مهاجرت به ترکیه بدست آورید. ما در این بخش منظور از اقامت ترکیه همان شهروندی ترکیه می باشد و شما برای اینکه بخواهید بیشتر از 90 روز در ترکیه بمانید نیاز به اخذ اقامت و در نتیجه اگر بخواهید شهروند ترکیه شوید باید مسیری مانند خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار و یا سرمایه گذاری 500 هزار دلاری انجام دهید یا اینکه با یک تبعه و شهروند ترکیه ازدواج کنید و یا ویزای کار ترکیه که با 5 سال کار در این کشور می توانید برای شهروندی این کشور اقدام کنید. اما برخی از دوستان اقامت کوتاه مدت توریستی را انتخاب می کنند که یک سال می باشد و قابل تمدید هم نیست و ما هم آن را توصیه نمی کنیم. برخی از متقاضیان نیز اقامت هایی مانند اجاره ملک و یا تحصیلی را انتخاب می کنند که کوتاه مدت است و از نظر ما مسیر مناسبی نیست. ولی براساس تحقیقات ما چند نوع اقامت برای ترکیه وجود دارد که به دائم و شهروندی ترکیه ختم می شود، مانند خرید ملک در این کشور به ارزش 250 هزار دلار که به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود. ثبت شرکت در این کشور که حداقل باید 5 نفر شهروند ترکیه ای را هم استخدام کنید و در نهایت بعد از 5 سال فعالیت اجازه اقدام برای شهروندی این کشور را دارید. و در نهایت ازدواج با یک شهروند ترکیه ای و یا اقامت از طریق کار می توانید برای شهروندی این کشور اقدام کنید.

5- مهاجرت به نیوزیلند

مهاجرت به نیوزیلند در رتبه بعدی ما قرار دارد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مهاجران ایرانی که به دنبال آرامش هستند قرار گرفته است. این کشور جزیره ای در کنار استرالیا قرار گرفته است و شباهت های بسیاری با استرالیا دارد ولی متقاضیان مهاجرت معمولا استرالیا را به جای نیوزیلند انتخاب می کنند چرا که مهاجرت کاری به استرالیا کمی ساده تر و میزان کار هم بیشتر است. شما با کسب پاسپورت نیوزیلند به یکی از معتبرترین پاسپورت ها دنیا دست پیدا خواهید کرد این کشور هم مانند استرالیا شدیدا به دنبال نیروی کار ماهر و متخصص است و برنامه ریزی منظمی دارد تا سالانه تعداد مشخصی نیروی کار خارجی وارد کشور کند تا از این طریق چرخ اقتصادی و صنعتی کشور را بچرخاند. اصلی ترین راه مهاجرت به نیوزیلند از طریق ویزای کاری می باشد که در آن شما باید امتیاز لازم ان را کسب کنید تا شرایط دریافت اقامت نیوزیلند را پیدا کنید این امتیازهای براساس سن و سطح زبان شما به همراه مدارک تحصیلی و سوابق کاری شما می باشد و دیگر موارد که باید بگوییم خودتان را برای کسب حداقل 120 امتیاز آماده باید کنید و همچنین داشتن حداقل نمره PTE 65 برای این کشور الزامی می باشد.

6- مهاجرت به انگلستان

اگر به دنبال مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان پیشرفته و با پیشنهاد های کاری بالا، تحصیل یا زندگی هستید، انگلستان می‌توانید یکی از بهترین کشور برای مهاجرتتان باشد. این کشور پیشینه تاریخی طولانی دارد و بهترین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها را در قلب خودش جا داده است. البته مهاجر پذیر بودن انگلستان هم می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت به این کشور باشد. کشور انگلستان یک مرکز پیشرو در زمینه‌ آموزش عالی است. این کشور، تعدادی از بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. و در صورتی که شما از این کشور مدرک تحصیلی دریافت کنید باید بدانید که یکی از با اعتبار ترین مدارک را دریافت کرده اید. دو دانشگاه برتر در جهان به نام های آکسفورد و کمبریج در این کشور قرار دارد. می توان گفت که دو روش، ویزای تحصیلی و کاری اصلی ترین مسیرهای ورود به این کشور است که هر کدام شرایط خاص خود را دارد.

7- مهاجرت به حوزه اسکاندیناوی

پنج کشور زیبا و ثروتمند اروپا یعنی (سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند) همیشه متقاضیان خود را برای مهاجرت داشته اند. این پنج کشور دلایل متعددی دارند تا متقاضیان را ترغیب به مهاجرت به حوزه اسکاندیناوی کنند. دلایلی چون سیستم بانک داری بسیار مدرن سالم و پیشرفته، آب و هوا و طبیعت خاص و زیبا، سطح درآمد مناسب در کنار زندگی با سطح بالا، نرخ بیکاری پایین، وجود مدارک و دانشگاه های عالی و موارد دیگر، در واقع در یک کلام می توان گفت که سطح کیفیت زندگی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به مراتب بسیار بالاتر از سطح اروپایی است. همین امر نیز مهاجرت به این کشورها را برای مهاجران جذاب می سازد. هر یک از کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارای شرایط مجزا برای مهاجرت می باشند برای مثال بسیاری مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل را دنبال می کنند چرا که تحصیل در این کشور همانند آلمان رایگان می باشد ولی آب و هوای بسیار سردی دارد و یا مهاجرت به سوئد 8 میلیونی که 17% آن را مهاجران تشکیل می دهند و روش های زیادی را برای مهاجران در نظر دارد ولی ایرانیان بیشتر تحصیلی آن را انتخاب می کند.

8- مهاجرت به عمان، امارات و کویت

سه کشور عمان ، کویت و امارات در خاورمیانه از محبوبیت بالایی در میان مهاجران ایرانی برخوردار هستند. از ویژگی های این سه کشور می توان به نزدیکی با ایران اشاره کرد و بالا بود ارزش پول آنها است. معمولا ایرانیان فقط برای کار به این سه کشور مهاجرت می کنند البته برخی از متقاضیان هم ویزاهای سرمایه گذاری این کشورها را انتخاب می کنند از لحاظ سطح علمی و دانشگاه های موجود در آنها و یا آب و هوا در سطحی نیستند که مهاجران ترغیب برای مهاجرت کنند. اقتصاد هر سه کشور بر پایه نفت می باشد هرچند که صنعت توریست در این کشورها هم جایگاه مناسبی را دارند. اما توجه به چند نکته در مورد این کشورها خالی از لطف نمی باشد.

مهاجرانی که به صورت استخدامی و کاری در عمان قصد اقامت گرفتن داشته باشند باید توسط یک کارفرما پشتیبانی شوند، که این امر مهاجران را به کارفرمایان متصل می کند. به صورت پیش فرض اولین ویزا و اقامت کارگران و کارمندانی که در عمان استخدام می شوند، ده ساله است. اگر شخص شرکت را بدون توافق و دریافت نامه گواهی عدم ممانعت کارفرما، ترک کنند ویزای کار آن ها باطل خواهد شد و باید برای مجوز اقامت جدید اقدام نمایند. در صورت عدم توافق با کارفرما، معمولا تا دو سال از خاک عمان اخراج خواهند شد. هزینه زندگی در عمان بسیار بالا است و همچنین مدارس در این کشور ها رایگان نمی باشد.

در امارات نیز هزینه زندگی بالا می باشد. بیشتر خدمات عمومی برای شهروندان می باشد و زن ها و مردها حقوق برابری ندارند و سیستم قضایی ضعیف این کشور هم بسیار به چشم می خورد و نمی شود از طریق ازدواج تابعیت و اقامت گرفت.

در کویت نیز آب و هوا شرایط مناسبی ندارد و در نتیجه کشاورزی و دامداری رونق زیادی ندارد. شما برای زندگی در کویت باید آمادگی هزینه های بالای آن را داشته باشید و همچنین دریافت اقامت کمی سخت است.

9- مهاجرت به آمریکا

در سال های گذشته شاید مهاجرت به آمریکا حرف اول را میزد و در حال حاضر هم بیشترین جذب مهاجر را در دنیا دارد، ولی به دلیل ایجاد شرایط سخت گیرانه برای ایرانیان توسط این کشور میزان مهاجرت به شدت کاهش یافته است و تقریبا اکثر متقاضیان نیز به صورت تحصیلی وارد این کشور می شوند.